Lichtarchitectuur.
Wat maakt het moeilijk om LED-licht te fotograferen?

“Het is een hele kunst om lichtarchitectuur op een mooie manier te fotograferen. Je moet allerlei problemen overwinnen, zoals verschillende kleuren lichtbronnen die elkaar en het eindresultaat beïnvloeden. Het vinden van een balans tussen omgevingslicht en kunstlicht. En de enorme contrastwaarde van kleine LED-lichtbronnen, lensflare, schitteringen en reflecties.

Daarnaast heb ik soms te maken met bewegende armaturen aan draden, evenals de beweging van mensen en voertuigen in beeld. Dit alles moest ook nog eens worden vastgelegd in 360 graden, bij schemering of in het donker. Maar juist als het moeilijk is vind ik het leuk.

Het creëren van boeiende composities is altijd een uitdaging. Op locatie wacht ik op het juiste licht, kies ik het passende objectief voor de specifieke omstandigheden en laat ik me meeslepen door de flow van creativiteit die zich altijd aandient.

Thuis begint het moeilijkste maar ook leukste werk: het selecteren en bewerken van de beelden. Ik maak gebruik van verschillende opname- en softwaretechnieken, zoals telelenzen, groothoeklenzen, tilt-shift lenzen, HDR techniek en panorama, en een breed scala aan tools in Lightroom en, indien nodig, Photoshop. In dit proces streef ik altijd naar de hoogst haalbare kwaliteit!”

Wat ik wil bereiken?

“Mijn kracht is het zichtbaar maken van het werk en de kwaliteit van lichtbedrijven, zodat ze ‘op-lichten’. Mijn doel is om bedrijven te helpen om op een opvallend mooie manier hun vakmanschap, investering, creativiteit, product en effect professioneel in beeld te brengen, zodat ze zich kunnen onderscheiden, zowel in Nederland als daarbuiten.”